Sunday 4 May 2014

UNDANG-UNDANG PERKAHWINAN DALAM ISLAM DI TUNISIA.




Seperti di kebanyakan negara-negara Islam, perkahwinan Tunisia melibatkan beberapa elemen yang termasuk aspek tegas sebelum perkahwinan serta di majlis itu sendiri. 

Sebelum perkahwinan Walaupun sebahagian besar daripada Tunisia kini bandar, masih terdapat peraturan-peraturan penting ketika datang untuk menghadiri mesyuarat di antara lelaki dan wanita. Khususnya, mereka pasangan yang ingin berkahwin harus berhati-hati untuk tidak dilihat sebagai intim dalam apa jua cara sama ada sebelum kesatuan mereka atau semasa majlis mereka.

Dengan budaya bandar, terdapat lebih peluang untuk lelaki dan wanita untuk memenuhi suasana sosial. Dalam kes ini, pengantin lelaki boleh memenuhi seorang gadis yang difikirkannya sesuai di sekolah. Dalam kes ini, dia boleh meminta ahli keluarga untuk menemubual gadis itu untuk melihat jika dia menerima. Jika demikian, ahli-ahli wanita keluarga lelaki akan menyeru keluarga wanita untuk masa minuman. Pada masa ini tingkah laku wanita muda diperhatikan dengan teliti. Jika dia yang dianggap sesuai, ibu kepada anak muda akan memulakan perbincangan dengan ibu gadis itu, dan kedua-dua keluarga akan mula menyiasat tentang ini lain kedudukan sosial dan reputasi.

1.cadangan rasmi 

Dalam kebanyakan kes, persetujuan ibu bapa tidak benar-benar perlu untuk kesatuan yang berlaku di Tunisia, tetapi beberapa orang muda akan menentang kehendak keluarga mereka. Bila perjanjian dipersetujui, akan ada sebuah parti untuk mengumumkannya. Ini adalah peluang pertama untuk meraikan secara terbuka, dan itu bererti bahawa banyak orang dijemput untuk turut serta. Cincin perkahwinan diberi semasa majlis ini, dan terdapat banyak makanan. Walaupun pasangan itu kini dibenarkan untuk melihat satu sama lain kerana pengumuman awam, mereka jarang mendapat peluang, kerana mereka sibuk dengan lain-lain persiapan. Ini termasuk membina rumah dan memperoleh wang bagi pihak lelaki itu (pembabitan Tunisia biasanya acara jangka panjang) dan barang-barang untuk rumah baru di pihak wanita. Pengantin lelaki akan sering membawa kain pengantin dan bahagian-bahagian lain barang kemas.

2.Hari kontrak 
Penandatanganan kontrak perkahwinan adalah yang rasmi kesatuan Islam. Pengantin lelaki hasil dalam perarakan dengan keluarga dan kawan-kawannya ke rumah keluarga pengantin perempuan. Pengantin perempuan berpakaian dalam pakaian yang terbaik, sering gaya yang sama seperti orang-orang majlis perkahwinan Barat. Beliau juga dihiasi sepanjang lengan dan tangan beliau dengan reka bentuk yang rumit pada inai. Pengantin, pengantin lelaki, dan parti mereka kemudian terus pejabat pendaftar awam. Upacara itu sendiri adalah pendek dan ringkas, dengan upacara-upacara dipatuhi dan halaman pertama Al-Quran dibacakan oleh semua yang hadir. Pada akhir majlis itu, pengantin lelaki boleh mengemukakan pengantin perempuan dengan hadiah wang (mahar), yang melambangkan keinginan dan beliau keupayaannya untuk menjaga beliau.

http://www.hilalplaza.com/tunisia-wedding-customs.html

No comments:

Post a Comment