Wednesday 14 May 2014

INSTITUSI HISBAH

Institusi hisbah merupakan satu bentuk institusi yang terkenal dan pernah diamalkan semasa zaman permulaan islam satu ketika dahulu. Meskipun istilah hisbah ini mungkin jarang didengar dan diguna pakai secara meluas tetapi pelbahai nama institusi lain yang berlandaskan konsep dan pengamalannya sudah wujud Dari segi bahasa di dalam kitab ’Muhadarah Fi Nizam Al-Qada’ Fi Al-Islam menjelaskan hisbah bermakna ihtisab iaitu meneliti, mentadbir, melihat, mencegah atau menahan seperti mencegah seseorang daripada melakukan kemungkaran atau mendapat balasan seperti seseorang melakukan kebaikan untuk mendapat balasan daripada Allah. Manakala dari segi istilah Al-Ghazali dalam Ihya’ Ulum ad-Din berpandangan hisbah sebagai satu gambaran yang lengkap dan menyeluruh tentang perintah melakukan ma’aruf dan mencegah mungkar.


Angkatan Tentera Tunisia (Bahasa Arab: القوات المسلحة التونسية) terdiri daripada Tentera Tunisia, Tentera Laut, dan Udara. 

Pada 2008, Tunisia mempunyai tentera 27,000 anggota dilengkapi dengan 84 kereta kebal tempur utama dan 48 kereta kebal ringan. Tentera laut bernombor 4800 yang beroperasi 25 bot peronda dan 6 kraf lain. 


  • Tunisian Police : 








1 comment: