Sunday 4 May 2014

UNDANG-UNDANG ISLAM DI TUNISIA


Semasa proses merangka Perlembagaan Tunisia baru, yang bermula pada bulan Februari 2012 , terdapat perdebatan yang besar antara kumpulan-kumpulan Islam politik yang diwakili oleh Parti Islam Nahda (al- Nahda ), dan pergerakan sekular , yang diwakili oleh Parti Kongres untuk Republik dan Forum Demokratik Buruh dan Kebebasan , yang dikenali sebagai Ettakatol.Tiga topik utama perdebatan ini ialah :
[ 1] peranan undang-undang Islam dalam Perlembagaan Tunisia dan dalam undang-undang domestik , 
[2] larangan kekufuran dalam kedua-dua Perlembagaan dan Kanun Keseksaan,
[ 3] hak perlembagaan dan undang-undang wanita. Setiap satu daripada topik-topik ini dialamatkan di bawah , lukisan terutamanya kepada sumber-sumber berita dan analisis oleh pengulas .

Proses merangka terganggu untuk beberapa waktu kerana pembunuhan pemimpin pembangkang sekular, Shoukri Belaid , pada 6 Februari 2013. Draf pertama Perlembagaan telah dikeluarkan pada 14 Disember 2012,2 dan ini diikuti dengan draf kedua pada 22 April 2013,3 Menurut laporan berita, pada 20 Mei , 2013, Perdana Menteri Tunisia mengumumkan bahawa draf perlembagaan telah dikemukakan untuk perbincangan awam dan bahawa pilihan raya perundangan akan diadakan pada akhir tahun.

untuk selanjutnya tekan link di bawah :

http://www.loc.gov/law/help/tunisia.php


No comments:

Post a Comment